Bundmaling

Valg af bundmalinger afhænger af bådens skrog/materiale og det farvand, som båden skal sejles i. Generelt er en hård maling at foretrække for både der sejler hurtigt eller trailes, men de kan være lidt dårligere mod begroning sammenlignet med en blød / polererende maling. En hård maling beskytter kun med pesticider, men til gengæld udtværer den ikke noget, når den er våd. En blød eller polerende maling beskytter også mekanisk, hvis begroningen sætter sig på malingen, kommer der lidt maling af sammen med begroningen/ruen, når den bevæger sig fremad. Hvis du har en aluminiumsbåd, må du ikke male med en kobberbaseret maling direkte på skroget da aluminium er en finere metal end kobber, og derfor vil ofre sig (ligesom en aluminium eller zinkanode). Alle malingsleverandører har instruktionsmanualer og enkle anvisninger for, hvordan du får succes med din bundmaling. 

Hvad er en bundmaling?  
Bundmaling, der er malet på bunden af båden for at forhindre begroning (fouling) deraf navnet antifouling, i at sætte sig på overfladen. En begroet bådbund får delvist båden til at bruge mere brændstof og sejle langsommere. Denne proces kan udføres på forskellige måder, dels med maling, der indeholder forskellige biocider såsom kobber, biocidfri maling, der fungerer mere mekanisk eller med specialudviklede hjælpemidler, hvor du selv skraber bunden af, når behovet opstår. De mest almindelige bundmalinger malinger kommer i 2 typer, hårde og polerende (også kaldet blød).  

Hård bundmaling 
Hårde bundmalinger er designet, så den skal forblive på båden i alle hastigheder og ikke poleres af. Du skal være i stand til at røre ved skroget uden at få farvepigmenter på dig under en svømmetur rundt om båden, eller når du trailer båden. Denne maling skal slibes let inden overmaling, for at den nye maling kan få fat. Dette kan gøres med enten et sandpapir (ca. 240 korn) eller med en grov skrubber. Gør du ikke det vil du efter en årrække, blive nødt til at fjerne malingen da den opbygger lag, der efterhånden vil krakelere. Dette sker dog ikke med hårde tyndfilmsmalinger som f.eks. VC 17. 

Polerende bundmalinger 
Designet således, at malingen frigives lidt som tiden går, og begroning falder af. Let at male og kræver ingen vedligeholdelse. Denne maling skal normalt bare trykspules for død maling, småbegroning af støv og snavs, før den påføres. 

Er din båd malet med noget i dag, og ved du med hvad?  
Hvis din båd ikke har nogen bundmaling, men du ønsker at anvende en, skal en epoxy primer først males på bunden. Hvis du allerede har malet en bundmaling på båden og ved med hvilken farve og er tilfreds med den, anbefaler vi at fortsætte med at male med den maling og følge producentens anvisninger om overmaling for at få det bedste resultat. Den nemmeste måde at finde ud af, hvilken slags maling, båden er malet med, er at fugte malingen og trække i den med en klud. Hvis malingen kridter meget op, er det sandsynligvis en polerende bundmaling. Hvis der ikke er noget, der frigiver eller meget lidt, kan vi antage, at det er en hård bundmaling. I årenes løb er lagene bygget op af gammel bundmaling, og til sidst skal du muligvis skrabe den eksisterende maling af for at få det bedste resultat igen, HUSK! en glat bund, er en hurtig bund. Orker du ikke at skrabe bunden af kan den blive hæderlig og du kan skifte bundmaling ved at give den et lag primocom som er en spærreprimer. 

Kobberoxid, kobberthiocionat eller biocidfri 
En biocidfri maling betyder, at den ikke indeholder nogen farlige metaller/biocider og derfor må bruges i de fleste farvande. Kobberoxid og kobberthiocionat er to metaller, der anvendes som det aktive stof i maling indeholdende biocider. Lokale regler og forskrifter siger, hvilken type maling du kan bruge i din bådklub og kommune.  

Plast-, træ- eller aluminiumsbåd?  
På plast- og træbåde kan du male med stort set alle typer bundmalinger. Det er anderledes med aluminiumsbåde. Aluminium er et metal, der er følsomt over for kobberoxid, og aluminium begynder at korrodere, når disse to kommer i kontakt med hinanden. Derfor er det vigtigt at sikre, at du altid har en god og tæt grunder mellem skroget og den begroede maling og bruger en biocidfri maling eller en bundmaling der indeholder kobberthiocionat, der ikke er så aggressiv over for aluminiummet. En træbåd anbefales der at bruge en bundmaling med højt kobberindhold som kobberoxid, da kobber også modvirker angreb af pæleorm. 

Love og regler 
Et tilbagevendende spørgsmål er, hvad du kan male med. Disse oplysninger kan altid findes via kommunen eller bådklubben. Nogle bådklubber har deres krav, og nogle andre har deres afhængigt af dens forhold. Start med at finde ud af, hvilke love og regler du skal forholde dig til, og vælg derefter en bundmaling, der passer bedst til dit formål. 

Bundmaling 
Inden søsætning skal båden klargøres til bundmaling. Her er nogle tips og råd: 
Råd 1: Gør jobbet rigtigt og ordentligt fra starten. Hvis du bruger tid på at male EN GANG, sparer du meget tid i de kommende efterår, da du nemt kan rengøre båden uden at skulle skrabe ruer og anden vegetation.   
Råd 2: Hvilken farve skal jeg vælge? Afhænger af materialet og vandet. Generelt er en hård farve at foretrække, men de kan være lidt værre mod tilgroning sammenlignet med en blød / polerende maling. En hård maling beskytter kun med pesticider, men til gengæld udtværer den ikke noget, når den er våd. En blød eller polerende maling beskytter også mekanisk, hvis en skal sætter sig på malingen, kommer der lidt maling af sammen med ruren, når den bevæger sig fremad. Hvis du har en aluminiumsbåd, må du ikke male med en kobberbaseret maling direkte på skroget.  
Råd 3: Epoxy behandler. Et plastikskrog er ikke vandtæt. Et ubehandlet skrog suger op til 5% af bådens vægt i løbet af en sommer. Med 250my epoxy primer (5 rullelag) gør du dit skrog vandtæt. Du fjerner også risikoen for osmose (plastikpest).  
Råd 4: Planlæg dit arbejde - alle malingsleverandører har instruktionsmanualer og enkle planer for, hvordan du får succes med din bundmaling.  

Epoxybehandling 
Et plastikskrog er ikke vandtæt. Et ubehandlet skrog suger op til 5% af bådens vægt i løbet af en sommer. Med 250my epoxy primer gør du dit skrog vandtæt. Du fjerner også risikoen for osmose (plastikpest).