Propel & motor
Benzin-/dieselmotor
Elektriske motorer
Anoder
Sådan passer du bedst på din påhængsmotor under og efter sejlsæsonen
Hvordan fungerer en propel?
Propelblade er formet som vinger/blade og har to afgørende egenskaber: tryk og træk og modstand. Bladene sidder på et roterende nav, hvor det fælles tryk suger vand opstrøms og derefter kaster det nedstrøms i bådens kølvand. Newtons lov om handling og modvirkning, Newtons tredje, skubber båden fremad. Den modstand, som bladene har i vandet, betyder, at der kræves en vis motorkraft for at holde omdrejningerne oppe. Vandet rammer bladets forkant i en bestemt vinkel, hvilket afhænger af propellens rotationshastighed og bådens hastighed. Andre dele påvirker også det modkørende vand, såsom bådens skrog og gearkasse. Her er nogle begreber, der ofte nævnes i forbindelse med propeller:
Stigning
Stigning fortæller dig, hvor langt propellen skrider frem på en omgang. Stigningen er angivet i tommer og angiver vinklen på den skruede overflade, hvorfra propellens bladprofil er baseret. Det skal bemærkes, at en propels stigning ikke behøver at være ens over bladet, men det sker, at stigningen varierer. Da det er stigningen, der giver bladets angrebsvinkel, er det ikke ualmindeligt, at stigningen reduceres ved bladets rod, fordi det modkørende vand har en lavere hastighed ved navet.
Diameter
Propellernes diameter måles normalt i tommer (1 "= 25,4 mm) og danner cirklen dannet af toppen af propelbladet, når det roterer. Propellens diameter har en afgørende indflydelse på, hvor meget kraft der kan overføres til vandet. De fleste propeller er markeret med diameter " x stigning (f.eks. 13"x 21").
Cupping
En almindelig måde at justere metalpropeller på er, når du fastgør en såkaldt kop til bladets bagkant. Det kan sammenlignes med en lille klap bag på en flyvinge. Det betyder, at bladets stigning øges, men også at det negative tryk på bladets forkant breder sig lidt og dermed kan forhindre kavitation.
Der er i øjeblikket hovedsageligt 2, 3, 4 og 5 bladepropeller på markedet. Flere blade giver et bedre greb i vandet, men det øger også modstanden. De 2-bladede propeller bruges udelukkende på mindre motorer i omegnen af 2-5 hk. 3 og 4 blade er det, der oftest bruges på lystbåde, mens 5-bladet hovedsageligt forekommer på både beregnet til vandsport såsom wakeboarding, vandski og lignende, de anses for at give en bedre hækbølge at ride på.
Blueprinting
For at lave en såkaldt blueprint af din propel kan du sende den tilbage til producenten eller en propelspecialist, der udfører finjustering, som det er angivet i fremstillingstegningen. Dette gælder hovedsageligt for metalpropeller. Afvigelser i knivenes form og vinkler er fra fremstillingsprocessen, hvor den altid forekommer. Normalt er disse afvigelser inden for et interval, der fungerer fint til normal ydeevne og brug.
Rake
Rake er vingernes vinkel på propelakslen og betegnes som positiv agter. En rake former bladene til en kegle og sørger for at koncentrere vandstrålen, da den forhindrer vand i at lække radialt ud. Især på overfladeskærende propeller har det en positiv effekt. I nogle sammenhænge skubbes bådens stævn opad med stigende rake. Et blad kan have progressiv rive såvel som kan rake cupped.