Propel & motor
Benzin-/dieselmotor
Elektriske motorer
Anoder
Sådan passer du bedst på din påhængsmotor under og efter sejlsæsonen
Anoder
Anode (offeranode)
En anode, også kaldet offeranode eller beskyttelsesanode, bruges til at beskytte metaldele på båden, såsom propel, aksler og skrog, mod korrosion. Anoden er lavet af en mere "aktiv" metal end de komponenter, den er beregnet til at beskytte, såsom zink, aluminium eller magnesium. Principen bag en anode er, at den korroderer i stedet for de vigtigere metaller på båden. Når båden er i vand, dannes der en elektrokemisk celle, hvor den mere aktive anode korroderer i stedet for de vigtigere metaller, hvilket beskytter dem mod korrosion.
Korrosionsbeskyttelse: Anoder er normalt lavet af zink, aluminium eller magnesium, materialer der er mere "aktive" end de metaller, der bruges i båden. Dette betyder, at anoderne korroderer i stedet for de vigtigere dele af båden, såsom propel, aksler og skrog. Dette beskytter de kritiske dele mod oxidation og forlænger bådens levetid.
Forlænget levetid for båden: Ved at bruge anoder kan bådens levetid forlænges betydeligt, da den udsatte metal beskyttes mod korrosion.
Reducerede vedligeholdelsesomkostninger: At erstatte anoder er en relativt enkel og billig foranstaltning sammenlignet med at reparere eller erstatte korroderede dele af båden. Det kan reducere de langsigtede vedligeholdelsesomkostninger for båden.
Forbedret ydeevne: Ved at beskytte propel og andre roterende dele mod korrosion kan anoder bidrage til at opretholde bådens effektivitet og ydeevne over tid.
Miljømæssige fordele: Ved at bruge anoder og dermed forlænge levetiden på både mindskes behovet for at producere nye både, hvilket igen reducerer den samlede miljøpåvirkning fra bådindustrien.
Her plejer anoder at være placeret:
Propel
Drev
Udenbordsmotorer
Trimflaps
Skærme
Ror
Kølevandsystem
Disse anoder egner sig bedst i forskellige farvande med forskellige saltindhold:
Zink - i saltvand
Aluminium - i saltvand
Magnesium - i søer og ferskvand/brakvand
Hvornår skal anoden udskiftes?
Når anoden har fået en hvid belægning, er det et tegn på, at den bør udskiftes eller rengøres med en rustfri stålbørste eller sandpapir. Man siger normalt, at når 50% af anoden er ofret, bør den udskiftes.