Før Søsætning
Er det vigtigt at forberede sig godt, båden skal vaskes, poleres, vokses og males bunden. Motor, batteri osv. skal kontrolleres omhyggeligt. Enten hvis du søsætter selv med en trailer, eller hvis den søsættes med kran, er det vigtigt at forberede sig. En almindelig skade, der opstår under søsætning er, at båden tilfældigvis løftes med en af løftestropperne omkring propelakslen eller drevet. Den bedste måde at undgå sådanne begivenheder på er omhyggeligt at markere med løftemærker, hvor løftestroppen skal placeres, når den løftes, og inspicere løftet inden der lægges kraft i.
Vigtige ting at huske på inden søsætning:
Kontroller motor / drev / propel
- Prøve/Teststart motoren
- Installer motor og andet tyveriudsat udstyr så tæt på søsætning som muligt (for at undgå tyveri)
- Kontroller, at propellen er sikkert fastgjort
- Kontroller, at motorbrøndens drænhul ikke er tilstoppet eller blokeret
- Kontroller propel, propelaksel, ror, rorbeslag, skovl, gasspjæld og gearskifter
Kontroller batteri, elektricitet og gas
- Kontroller, at batteriet er fuldt opladet
- Test elektricitet og ankerspil
- Lækagetest LPG-anlæg om bord, og kontroller, at slangerne ikke er for gamle
- Kontroller ildslukkeren
- Skift olie, oliefilter og brændstoffilter (hvis det ikke gøres om efteråret)
Kontroller, skrog- Beskyt skroget
under kranløft: Sæt beskyttelse mellem båden og slyngen, så skroget- Kontroller
gennemføringer- Kontroller, at selvflangerne ikke er tilstoppede, at bundproppen-, log- og sonarsensorerne er monteret og stramme.
- Pas på bukke og vugge. Mærk bukkene og vuggen, så du finder dem efter sæsonen. Marker hvordan båden skal være i vuggen til efteråret
Gennemgå sejlene
- Kontroller, at sejlene er hele, og at der ikke er løse sømme.
- Gennemgå sejlpindslommerne og velcroen, der holder sejlpinde på plads.
Undersøg mast og rigning
- Rens og smør gevind i vantskruer.
- Undersøg riggen, wire, bolte mm. i hele masten.
- Søg efter knækkede kordeller. Skader opstår oftest ved enderne. Et tegn på beskadigede tråde er rust et par centimeter i nærheden af samlinger/vantskruer. En brudt kordel må ikke bruges og skal skiftes.
- Tjek den løbende rig/fald i sin helhed, herunder de dele der ligger inde i bom og mast. Brug splitter i stedet for ringe til at fastgørelse, da sejl kan åbne en ring unders sejlads, sørg for at splitter ikke river sejl og besætning, brug gaffatape til at beskytte sejl mm..
- Tjek mastelanternernes funktioner og eventuel radio/VHF-kobling.
- Sørg for, at der forbliver beskyttende mellemlag af plastik mellem metaldele af forskellige typer, for eksempel mellem fittings og mastrør.