Vinteropbevaring
Optagning & afdækning
Understøt båden ordentligt, når den placeres på land, så mindsker du risikoen for, at den vælter, hvis der kommer storm. Dæk båden med en presenning og fastgør den godt, så vinden ikke fanger den, men du bør IKKE fastgøre til stiverne. Der er risiko for, at presenningen kan fungere som sejl og trække stiverne væk. Det er bedre at veje presenningen ned ved at fastgøre dunke fyldt med væske. Der er to forskellige typer stilladser, et A-stillads (placeret på jorden) og et D-stillads (placeret på dækket)
A-stativ: er et dækstativ, der har 4 længere ben i enderne, der står direkte på jorden med en tværstang, der holder benene sammen og giver en stabil konstruktion. Med det tværgående slag dannes formen af et A, hvor af navnet. Stativet har en række kortere støtteben, der står som støtte på og i båden. Støttebenene er forskellige i antal i pakken afhængigt af stilladsets længde.
D-stativ: let placeret på dækket med dets støtteben.
Enkelt dæksativ: En anden smart løsning til at dække en mindre båd er EasyTec: Dækstilladset er baseret på en række specielle plastrør, der sættes sammen og skubbes ind i en syet kanal på presenningen. For og agter er S-kroge fastgjort. Når røret så gevindskæres med presenning på S-krogene, skabes der en bueformet belægning, som så let fastgøres sidelæns, når man fastgør presenningen omkring båden. For ekstra sikkerhed i tilfælde af meget sne er support inkluderet i alle pakker. Stilladset fås i to forskellige størrelser og fungerer til både mellem 5-6 og 6-7 meter.
Bådstøtter
Stativer bør kun bruges på faste overflader, hvor bæreevnen ikke påvirkes af vejret. Placer altid støtterne i henhold til bådproducentens anbefalinger, normalt et støttepar pr. 2,6-3,3 m. Hele bådens vægt bæres af kølpallen og ikke af stiverne. Kølpallens placering skal tilpasses bådens vægtfordeling. Der skal altid anvendes sikkerhedskæder mellem stiverne. Fastgør aldrig noget til stiverne, såsom presennings tov. I tilfælde af stærk vind kan stiverne trækkes væk.
Det er vigtigt, at der er ventilation i båden om vinteren, ellers er der risiko for skimmelsvamp. Der skal være plads til, at luft kan strømme ind under presenningen. For at holde båden frost- og kondensfri om vinteren, er frostsikring/varmerør en smart løsning. Røret placeres ved for eksempel motoren. Rørene er energieffektive og har en sensor med automatisk nedlukning i tilfælde af fejl. Hvis båden skal være i vandet om vinteren, anbefaler vi en nuværende tidligere/ispropel, der holder isfri omkring båden.
Mast og rig
Lav en grundig overhaling af mast og rig for at undgå mange problemer og unødigt slid på mast, bom, spiler bom, rullesystem til forsejl og storsejl. Stag og vanter skal også inspiceres og fastgøres, hvis der er tegn på slid og defekter. Rig og mast er er lettere at vedligeholde, når masten afmonteres og ligger på bukke.
Forberedelse
• Fjern sejlene og lad dem overvintre tørre. Tjek allerede i efteråret, om de skal repareres af en sejlmager.
• Fjern aftagelige detaljer som spilerbom, bom, kick bar (rodkicker), forskellige løbende rigdetaljer som spilernedhal og storskøde. Vær forsigtig, når du demonterer kickstrap. Fastgør bommen med et stort fald eller dirk, så bommen ikke falder ned i cockpittet, når kickstrap løsnes. Træk styretovværket til rullefoksystemet ud af styreblokkene.
• Gå op i masten og demonter eventuelle skrøbelige instrumenter osv., hvis du mener, at disse kan blive beskadiget af kranen.
• Kontroller, at indstillingen af vanteskruerne er løsnet korrekt, og du vil lette trimning af riggen om foråret. Ellers skal du notere for hver vantskrue, hvor stort afstanden er mellem skrueenderne.