Fortøjning

Fortøjning i hjemhavn

Alle anordninger på (mole, kaj eller fortøjningsbomme), som fortøjningen skal fastgøres til, skal kontrolleres, så pullerter, ringe og lignende er forsvarligt fastgjort og holder til båden, der skal fortøjes. Hvis der bruges pæle, skal du sørge for, at de er ubeskadigede, korrekt slået ned og korrekt dimensioneret. Kontroller, at fortøjningslinjen er fastgjort til pælen på det punkt, der passer bedst til den normale vandstand, og at den ikke kan glide frit i ring- og øjebolten eller langs pælen. 

Husk, at en kraftig ændring i vandstanden kan få fortøjningen til at slække. Derefter kræves en passende afstand mellem båden og kajen for at undgå skade. Usædvanligt lavvande kan få båden til at blive ophængt mellem fortøjningspunkter. Den brede båd med to pullerter ved agterenden bør fortøjes med rebene krydset. Det giver den mindste laterale bevægelse. Rebene skal bære beskyttelsesbeklædning alle steder, hvor der er risiko for slid. Fortøjning ved flydedokke og andre mobile enheder kan forårsage alvorlige ryk i fortøjningerne, så brug gerne fortøjningsfjedre eller rykdæmpere. Fortøjningsfjedre bruges til at forhindre belastningen på fortøjningslinjerne. Både over ca. 3 tons skal også have en sikkerhedskæde mellem fortøjningslinjen og ringen/beslaget i dokken.

Fortøjningslinjer/reb 
Brug altid reb/tovværk, der er lavet til at fortøje med. De anvendte fortøjningslinjer skal have høj trækstyrke og være modstandsdygtige over for slid, ryk og sollys. Vi anbefaler disse dimensioner: 

Bådvægt:Tov dimension:
0,5 ton10 mm
1 ton12 mm
2 ton14 mm
3 ton16 mm
6 ton20 mm
8 ton22 mm

Der er flere forskellige syntetiske fortøjningslinjer, men til permanent fortøjning anbefales langfibre lavet af polyester eller polyamid, såkaldt "silke". Polyesteruld forstærket med mindst 50% langfibret polyestersilke og snor af langfibret polypropylen eller polyethylen kan anvendes, forudsat at dimensionen øges med 2 mm som vist i tabellen ovenfor. Kortfibre uarmerede tovværk lavet af hæftefibre eller såkaldt "uld" har en lav trækstyrke og bør ikke bruges til permanent fortøjning. Der findes flere forskellige navne/varemærker for kemofibre. Hvis rebet er beskadiget, skal det udskiftes med det samme. Permanente polyester- og polyamidsilkefortøjninger bør udskiftes mindst hvert 4. år, uanset om de ser slidte ud eller ej. Lavere karakterer skal ændres årligt på grund af deres hurtige aldring. Husk, at hver knude eller andet brudpunkt betyder en reduktion i rebets styrke. Derudover må reb ikke lægges glidende gennem en ring som på billedet nedenfor, men skal knyttes. 

Øjer og klyds 
Hvis der bruges øjer og klyds, skal de være så store, at de "sluger" snoren med dens beskyttende cover. Beslagene skal være så afrundede, at rebet ikke kan beskadiges af slid. Skruer på alle skinner og fittings skal være placeret og forsænket, at slid forhindres. 

Ordliste: 
Øje er en montering, hvorigennem fortøjningslinjen skal føres og holdes på plads ved rækværket.  
Klyds er en montering, hvorigennem et tovværk, oftest et ankertov kan bringes ud.

Kovs
Kovs er en forstærkning lavet af metal eller plast, der indsættes i splejsede løkker af linjen for at beskytte mod slid. Øjet skal være så stramt, at kovsen ikke slipper. 

Sjækkel er et hestesko- eller U-formet metaløje, hvor enderne er forbundet med en gennemgående skrue. Sjækkel bruges til at splejse kæder med hinanden eller forankre dem til løkker og ringe 

Karabinhage/krog er en metalring med en fjedrende lukkearm til at forbinde reb og sikringer. Ved fortøjning af både mellem molen og bøjen/stangen i ubeskyttet position bør der ikke anvendes selvsikrende kroge.  

Bøjer, kæder og bøjelodder 
Det er vigtigt at undersøge bunden ordentligt, inden man placerer en bøje, kæde og et fast anker. 


Undersøg havbunden og dybden, inden du lægger bøjevægten/fast anker ud, så du ikke kommer ud for dette. 


Bøjen er en vigtig rykdæmper. Den skal godt og grundigt understøtte kædevægten, men bør ikke være større, end at den kan trækkes ned under overfladen under tung belastning. Kæden er en del af fortøjningen, der udsættes for hurtigt slid (slid, korrosion).  Den udgør også en vigtig rykkedæmper ved sin vægt. Af disse grunde er valget af kvalitet og dimension af bøjekæden ret vigtigt. Bøjevægten/fast anker skal have en sådan vægt og et sådant greb, at bådens bugserings- og løftekraft, når den løftes til søs, ikke kan flytte den ud af sin position. 

P-ringen/bøjeringen (bøjevægt)  
P-ringen fungerer mere som anker end som bøjevægt. Den er beregnet til brug som fast anker til ankerbøjer. Den er relativt enkel og sådan designet, at den skal bide sig fast i bunden på samme måde som et anker, bare i form af en ring. For at en P-ring kan fungere som anker, skal bunden bestå af sand, ler eller lignende. Tæt bundvegetation af tang eller tang gør det svært for P-ringen at få fast. På stenbund er den ikke egnet. Producenten giver detaljeret beskrivelse af, hvordan en P-ring fortøjning skal ligge. Det skal følges nøje, for at fortøjningen kan fungere. Så for eksempel skal bøjekædens længde være mindst dybden af vandet + 1 meter. 

Pullerter og klamper 
Båden skal være udstyret med beslag, der muliggør sikker fortøjning. Pullerter, klamper, ring- og løkkebolte m.m. skal være så store, at fortøjningslinerne kan fastgøres i dem og så stærke og godt monterede, at de holder ved ekstra store belastninger, f.eks. ved bugsering. De skal være godt afrundede, så fortøjningslinjerne ikke udsættes for slid. Fastgørelsen til skroget skal ske med gennemgående bolte - helst lavet af rustfrit stål - og møtrikkerne skal sikres ved nitning eller dobbeltmøtrik og kraftige skiver/plader for at fordele trykket. Der skal være gode forstærkninger under dækket, så pullerter og klamper ikke vrides op igennem dækket under kraftige ryk og belastninger 

Mellem fortøjningsbomme 
Bom fortøjning bruges af mange bådklubber og lystbådehavne. Det er mest velegnet til flydende moler og faste moler på beskyttede steder, hvor vandstandsændringer er moderate. Producenterne giver oplysninger om den maksimale bådlængde og andre praktiske detaljer om den valgte bomtype. Det er af stor betydning, at beslag og fastgørelser er ubeskadigede og af en betryggende dimension. Fortøjningsanordninger, der fungerer efter andre principper, bør vælges med ekstrem forsigtighed. 

Varierende vandstand 
Ud over de sæsonmæssige forskelle i vandstanden er der hurtige og store variationer i vandstanden langs vores kyster, især på vest- og sydkysten, afhængigt af lufttryksændringer og vindforhold. Det skal du huske, når du bestemmer bøjevægtens længde, hvis bøjevægten er lagt ud om vinteren eller foråret, når vandstanden ofte er lav. I al fortøjning skal du sørge for, at vanddybden på stedet ved den laveste vandstand er tilstrækkelig til båden under hensyntagen til søgang og lavvande. 

Fendre 
Fendere er en meget vigtig del af en god fortøjning. De skal beskytte både deres egne og andre både. Fendernes antal, form og størrelse bestemmes af bådens længde, højde og fribordsprofil. 

Du skal have mindst 3 fendre på hver side. De skal have en sådan vægt, at de ikke kan blæse op på dækket.