Fortøjning
Midlertidig fortøjning
Ankre, paraply uanset størrelse, må aldrig anvendes til permanent fortøjning. Ved forankring bør båden ikke efterlades uden opsyn. Ved al brug af ankre skal du sørge for, at havbunden giver god anker fastgørelse, at ankerlinen/kæden er lang nok (gerne 5 gange dybden), og at ankeret fastgøres til bunden. Undgå liner, der flyder.
Anker
Hvilket anker du skal have afhænger af, hvilken bund du normalt forankrer i. I Stockholms skærgård og hele Østersøen er de for det meste lerbunde. I skærgården nord for Göteborg er der normalt bjerge og klipper. I Danmark er bunden også meget alsidig. Husk et godt anker er et af de vigtigste sikkerhedsforanstaltninger du kan have ombord, da du altid kan smide ankeret hvis motor eller sejl mistes, også slipper du for at gå på grund.
Hvilket anker skal du vælge?
Dræg/Paraply |
Delta/Rocna |
Bruce/Breezeankere/Vulcan |
Pladeankert |
Ankerspil
Hvis du har en stor båd, er ankring meget lettere, hvis du har et ankerspil. Et ankerspil trækker op og smider anker ude på søen. Den kan monteres i stævnen eller agterstavnen. Et ankerspil i stævnen er til svaj eller når man ligger med agterstavnen indad. Ankerspil i agterstavnen er velegnet til fortøjning i naturlig havn, når man ligger med stævnen indad. Ankerspillet består af anker, kæde og reb. Linen og kæden skal være i et rum, der er af drænet, der kommer meget fugt ind med linjen / kæden. Enden af linen/kæden skal også fastgøres til båden. Det er vigtigt, at du vælger den rigtige line/kæde i de rigtige dimensioner til hvert ankerspil. Følg producentens anbefalinger.
Ankerrulle/holder
Hvis du har en ankerrulle, skal du også have en ankerrulle/holder, som linen/kæden løber i og ankeret på plads. Hvilket ankerhjul/holder der skal vælges afhænger af hvor meget plads der er eller hvor langt ud den skal stikke ud fra båden, vigtigt at ankeret ikke rammer skroget.
Bjergkiler
Der er flere typer stenkiler, der bruges ved fortøjning i naturlige havne (især i skærgården hvor der er klipper og sten) Der er galvaniseret og rustfrit, lige og kantet. Hav altid et par stenkiler i reserve, nogle gange bliver de tabt i vandet og nogle gange blæser det op i en storm, og så skal du sikre fortøjningen ekstra meget. Den lige klippekile er den mest almindelige og normalt den nemmeste at banke ind i en klippesprække. Hvis du rammer det for langt ned, kan det nogle gange være svært at få det op. Den vinklede kile slås kun ned i selve vinklen og derefter i en revne, der er parallel med fortøjningslinjen.
Bådskrog/hage
En bådshage er en nødvendighed på en båd. Placer den et let tilgængeligt sted, så den hurtigt kan afhentes for eksempel at hente noget, der er faldet over bord, eller når du skal bære afsted fra kajen. En teleskopisk bådshage tager mindre plads, men kan forlænges op til ca. 2 meter. Meget smart og praktisk.
HandyDock
HandyDock er en fortøjningskrog, som du kan bruge til enhver form for fortøjning! Du behøver ikke at have en særlig "bøjefanger" eller efterlade dine tamper på Y-bommene. HandyDock fungerer som en konventionel karabinhage, men med den store forskel, at den kan løsnes, selv når den er belastet. Princippet er det samme som for trækkrogen på en slæbebåd. Meget god hjælpemiddel til fra og tillægning.
Fendre
Fendre er en meget vigtig ting ved fortøjning. De skal beskytte din båd mod andre og andre både mod din. De er en form for ”puder” der gør at man ikke ridser og skader sin og andre både. Fendres antal, form og størrelse bestemmes af bådens længde, højde og fribordsprofil.
Du skal altid have 3 fendre på hver side der har en tyngde så de ikke blæser op på dækket.
Sådan midlertidig fortøjning kræver fremsyn og god dømmekraft. Båden skal være godt af fendret og fortøjningerne lagt, så bevægelser i retning af langskibet er begrænset. En metode til at opnå dette, især hvor pladsen er begrænset, er fortøjning med såkaldt spring:
Fortøj ikke langs en kaj/anløbsbro, hvis der er risiko for dønninger eller en ændring i vandstanden.